Projekt LOTUS: dwa megajachty w pakiecie to innowacyjna recepta holenderskiej stoczni Royal Huisman na totalny luksus

 

Im bardziej gościnni właściciele jachtu, tym większy jacht. Im większy jacht, tym większa liczebność załogi. Z tego wynikają dwa główne problemy naprawdę dużych jachtów: po pierwsze brak intymności gości, po drugie - wywindowane koszty operacyjne. Dlatego Royal Huisman proponuje Lotusa – jest to pakiet dwóch jachtów, które są zaprojektowane tak, aby doskonale się uzupełniały zapewniając różnorodne aktywności pasażerom przy jednoczesnym ograniczeniu niezbędnej załogi.

Royal Huisman przez całe lato 2018 intrygował środowisko żeglarskie pokazując pojedyncze szkice i ujawniając tylko kilka szczegółów projektu. Od początku zespół projektowy zakładał, że w Projekcie Lotus nie można wyróżnić jednostki głównej i pomocnicznej. Są to dwa wzajemnie doskonale uzupełniające się jachty o zróżnicowanym projekcie, przeznaczeniu i możliwościach. Taka koncepcja jest ukłonem w stronę właścicieli i ich gości, którzy w tym samym czasie będą mogli zupełnie inaczej spędzać czas, korzystając z szeregu udogodnień oferowanych przez dwa megajachty: żaglowy i motorowy.

Jacht żaglowy

Jacht żaglowy mierzy 88 metrów (289 stóp), a jego szerokość to skromne 14,6 metra (48 stóp). Za projekt wystroju wnętrz odpowiedzialne jest brytyjskie biuro projektowe ThirtyC Yacht Design. Takielunek i żagle to system DynaRig  (znany między innymi z megajachtów Black Pearl i Maltese Falcon) zaprojektowany przez Dykstra Naval Architects – holenderskie biuro projektowe. Biuro to odpowiedzialne jest zresztą za kompletny projekt obu jednostek wchodzących w skład Lotusa. Ożaglowanie DynaRig umożliwia obsługę masztów i żagli za pomocą jednego przycisku. Dzięki temu liczebność stałej załogi mogła zostać zmniejszona do zaledwie 14 osób. Na pokładzie nie ma również kabestanów, ani lin, co pozwoliło znacznie zwiększyć przestrzeń dla właścicieli i ich gości – łącznie 10 osób. Dodatkową zaletą zastosowanych masztów są zintegrowane panele słoneczne stale doładowujące baterie, dzięki czemu możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa. Przedstawiciele stoczni twierdzą, że jacht jest w stanie bezpiecznie i skutecznie odbić od nabrzeża bez użycia silników.

Na pokładzie tego 1600-tonowego jachtu znalazł się również basen na pokładzie dziobowym, duży pokład słoneczny, kilka jadalni na świeżym powietrzu i klub plażowy. Dodatkową atrakcją jest możliwość wykorzystania przednich żagli jako ekranu kinowego. 

Jacht motorowy

Jacht motorowy to nieco krótsza jednostka, mierzy “zaledwie” 70 metrów (230 stóp), i ma 12,9 metra szerokości (42 stopy) i 1300 ton wyporności. Potężna przestrzeń magazynowa pozwala przechowywać cały niezbędny sprzęt pomocniczy, zabawki, tendery, skutery itp. Na jego pokładzie znajdują się miejsca noclegowe dla właścicieli i ich gości (10 miejsc) oraz całej załogi stałej (18 miejsc).

Dzięki temu jacht może funkcjonować samodzielnie. Rozwiązanie to sprawdzić się może na przykład w sytuacji, gdy jacht żaglowy bierze udział w regatach, wówczas jednostka motorowa może stanowić statek-bazę. Może także zabrać część gości na wycieczkę, podczas gdy pozostali pływają i nurkują wokół zakotwiczonego w zatoce jachtu żaglowego.

Obie jednostki Projekty Lotus mogą zostać całkowicie spersonalizowane. Właściciel może wskazać, jaki rodzaj sprzętu i w jakiej ilości chce móc przechowywać na jachcie– mogą to być samochody, helikopter, dowolnego rodzaju jednostki pozwalające przemieszczać się po wodzie, jak i pod jej powierzchnią. W projekcie mogą zostać również przewidziane dodatkowe kabiny dla osób czasowo współpracujących z załogą stałą – pilotów, przewodników, instruktorów czy muzyków, którzy będą uprzyjemniali gościom czas podczas wieczornych przyjęć…

I wisienka na torcie – obie jednostki LOTUS są w stanie bez problemu osiągnąć prędkość 20 węzłów.

Źródło:

  • Dykstra Naval Architects – http://www.dykstra-na.nl/
  • Dykstra Naval Architects – http://www.dykstra-na.nl/
  • ThirtyC Yacht Design – https://www.thirtyc.com/

Opracowano na podstawie artykułu Diane M. Byrne opublikowanego na portalu Megayacht News (megayachtnews.com).

Fotografie:

  • megayachtnews.com
  • thirtyc.com
  • robbreport.com
 
Proszę czekać

Za chwilę dobijemy do portu. Trzymaj się!